11
آگوست

بهترین گلس و محافظ صفحه برای گوشی های موبایل

در هنگام خرید گوشی موبایل ممکن است این سوال پیش آید که بعد از خرید گوشی موبایل جدید، گلس هم باید خرید، یا چه نوع گلسی بهتر است و کارایی بیشتری دارد. شاید شنیده باشید شرکت‌های سازنده گوشی‌های جدید و گران‌قیمت، هزینه گزافی را بابت طراحی صفحه‌نمایش گوشی‌های خود کرده تا بهترین محافظت از آنها به عمل آید و کاربر از خرید لوازم کمکی همچون گلس‌ها بی‌نیاز شود.
به عبارتی گوشی‌های مدرن از صفحه‌نمایش کورنینگ گوریلا گلس (Corning Gorilla Glass) استفاده می‌کنند. گوریلا گلس مقاومت بسیار زیادی داشته و جلو ضربه و خط و خش را تا حد زیادی می‌گیرد. اما اتفاق یک بار است و تضمینی برای اینکه گوشی از دست‌تان نیفتد یا به یک جسم نوک‌تیز برخورد نکند، وجود ندارد. همچنین گوریلا گلس کاملا ضدخش نیست و در گذر زمان خط و خش‌هایی روی صفحه ظاهر می‌شوند که در هنگام فروش گوشی موبایل خود یک نقصان به حساب آمده و از قیمت گوشی موبایل می‌کاهد.
از طرفی دیگر صفحات معمولی گوشی موبایل، به دلیل عدم تجهیز به محافظ صفحه، حتما به یک گلس نیاز دارند تا جلو خط و خش و آسیب‌های احتمالی گرفته شود. به طور کلی برای اینکه نگرانی‌تان را بابت صفحه‌نمایش گوشی برطرف کنید نصب گلس بهترین و راحت‌ترین کار است. همچنین قیمت گلس موبایل در مقایسه با قیمت تعمیر و تعویض صفحه نمایش به مراتب کمتر است و با یک هزینه‌ی ناچیز از مشکلات زیادی پیشگیری می‌کنید.
حال که به ضروریت خرید گلس موبایل برای هر نوع گوشی موبایلی پی بردید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی انواع گلس موبایل، زمان تعویض آن و دیگر نکات لازم بپردازیم.

انواع گلس گوشی موبایل از نظر جنس
گلس‌های گوشی موبایل به طور کلی از جنس شیشه، پلاستیک فشرده، سرامیکی و نانو هستند که بعضا هر کدام انواع متفاوتی دارند. گلس‌های شیشه‌ای در هنگام برخورد ضربه مقاومت بهتری داشته و خودشان خرد می‌شوند اما این ضربه را به صفحه گوشی انتقال نمی‌دهند.
گلس‌های پلاستیکی دارای انعطاف‌پذیری بالا ولی مقاومت پایین در برابر ضربات هستند. به این معنی که خود گلس در هنگام ضربه منعطف است اما ممکن است آسیب اصلی به صفحه گوشی وارد شود. این نوع گلس‌ها معمولا قیمت کمتری نسبت به گلس‌های شیشه‌ای دارند.
گلس‌های پلاستیکی به دلیل قیمت پایین و انعطاف‌پذیری بالا، در بازار طرفداران زیادی دارد. گلس‌های پلاستیکی به ۲ نوع اصلی TPU و PET دسته بندی می‌شوند که در ادامه هر کدام از آنها را معرفی خواهیم کرد.
محافظ‌های سرامیکی حالتی بین گلس‌های PET و TPU دارند. این گلس‌ها نه ژلاتینی هستند و نه شیشه‌ای. در هنگام برخورد ضربات دچار شکستگی نمی‌شود، اما با خم کردن بیش از حد ممکن است بشکند.
گلس‌های نانو در بازارهای جهانی رتبه خوبی از نظر کارایی دارند. در بازار دو نوع گلس نانو وجود دارد، جامد و مایع. گلس جامد شبیه به گلس شیشه‌ای معمولی است و شفافیت و مقاوت بهتری نسبت به آن دارد. مدل مایع اما شناخته شده‌تر است. این گلس از طریق مایعی که از سیلیکون دی اکسید (پایه شیشه) و ترکیبش با چند حلال دیگر ساخته شده می‌شود. در ادامه به توضیح تمامی این گلس‌ها خواهیم پرداخت.
گلس نانو مایع بعد از ریختن روی صفحه گوشی توسط یک دستگاه مخصوص که نور فرابنفش می‌تاباند، سخت شده و صفحه‌نمایش گوشی را دربرمی‌گیرد. در صورت استفاده از مواد مرغوب، مقاومت این گلس از سایر گزینه‌ها بالاتر بوده و تحمل بیشتری در برابر ضربات شدید وارد شده به گوشی موبایل گران‌قیمت شما را دارند. اما خب گلس گوشی نانو قیمت بیشتری هم دارد.